Alzheimer avisen
 

Undervisning

 

15. september 2008
Skrevet af: Sonja Alsing-Børgesen. Journaliststøtte: Ulla Thomsen

 

 

Undervisning
 
Undervisning i håndtering af anden sygdom,
når man har demens?


Selv om kommunerne kan bestemme (og fortolke serviceloven), ville det være dejligt hvis alle, også demente, kunne få tilbudt undervisning, hvis man selv mener at kunne bruge det. Tænk, hvis kommunen oplyste os om, hvilke muligheder vi har for at få hjælp i bredeste forstand – og hjælpe med at søge den.

F.eks. når man får diabetes, kan man komme på diabetesskole og lære hvordan man skal passe sin sygdom, så man får færrest mulige gener. Man kan få indsigt og få svar på sine spørgsmål.
Men har man demens og diabetes samtidig, har man ikke den mulighed, selvom man har endnu større brug for vejledning, forklaring og svar på spørgsmål f eks.:
Hvilken mad skal jeg spise, når blodsukkeret er for lavt?
Hvad er langsomme kulhydrater?
Hvad gør jeg, hvis jeg taber min insulinpen - jeg har ikke en reserve?
Hvordan håndterer jeg at rejse?

Jeg gik og tumlede med disse spørgsmål, da jeg var så heldig, at min demenskoordinator ringede og spurgte om, jeg ville have besøg af en diabetessygeplejerske.
Diabetessygeplejersken kom et par dage efter. Da hun ikke umiddelbart kunne svare på alle mine spørgsmål ringede hun til diabetesambulatoriet og fik formidlet, at jeg kunne få en samtale en uge senere med min diabetessygeplejerske. (Jeg havde en tid 1½ måned senere).

Jeg tror mange gange problemerne opstår, fordi behandlerne tror, jeg kan meget mere, end jeg reelt kan, selvom de ved, jeg har demens. Jeg kan jo svare fornuftigt og forstår, hvad de siger.
Behandlerne opdager ikke, at jeg måske ikke har forstået oplysningerne helt rigtigt, eller de forstår ikke, at det, at jeg kan forså og tale med her og nu, ikke er det samme, som at jeg kan huske det om 2-3 dage. Informationerne er smuldret og huskes ikke præcist mere.

Men så kan man jo bare ringe og spørge - Ja - telefontid en ½ time hver dag.

Måske kan jeg huske tidspunktet - måske.
Men at få oplysning pr. telefon duer ikke for mig. Jeg er nødt til at have et menneske at forholde mig til, eller få sendt svarene pr. brev – men det afføder jo yderligere spørgsmål. Men hvis jeg er med i en gruppe, kan jeg ikke huske, om det jeg hører der, (hvor vi er forskellige) også gælder for mig, så derfor er undervisning målrettet den enkelte det optimale. Det vil give størst mulighed for at forstå og huske - og en mulighed for tryghed.

Det er mit ønske at undervisningen målrettes den enkelte - da demensen blander sig i alt.


Tilbage til Arkiv 2008
h

Aktuelt

25. marts 2018

Kallerupvej-modellen

Magasinet er en beskrivelse af dagligdagen på Kallerupvej og den meget forskellige brug, der er af lokalerne og stedet.


20. marts 2018

Aktivitetskalender

Se eller download aktivitetskalenderen for 2. kvartal 2018. Klik på "Læs mere"


7. februar 2018

"Når plejeboligen nærmer sig"

Dette hæfte giver gode råd fra pårørende ægtefæller - til ægtefæller og andre nære pårørende - til mennesker med en demenssygdom


7. februar 2018

"Kom i gang i god tid"

- gode råd til demensramte og deres pårørende - fra pårørende ægtefæller


3. februar 2018

Kalleruptøserne forår 2018

Læs forårsprogrammet.


Kallerupvej

Seniorhus Odense

Alzheimerforeningen

Alzheimer-avisen på Facebook

 
  www.alzheimer-avisen.dk - Kallerupvej 58 - 5230 Odense M - Tlf. 6619 4091
Email: kallerupvej58@gmail.com