Alzheimer avisen
 

Jeg kan ikke lade være med at blande mig

 

27. august 2008
Skrevet af: Kim Gommesen og Erik Mørk


 

Jeg kan ikke lade være med

at blande mig

Sådan siger Britta Due, en ildsjæl, førtidspensionist og formand for LFF-Kerteminde eller Langtidssyg, Flexjob og Førtidspensionist foreningen i Kerteminde Kommune.


Der, hvor Britta Due ikke kan lade være med at blande sig er, når hun møder uretfærdighed.
Det gør hun som formand for Førtidspensionsforeningen, hvor Britta får kendskab til mange personer, som har og har haft brug for hjælp, men ikke altid får det. Gennem foreningen tilbyder Britta og andre, at være bisidder for personer, der har behov for det.


- Når folk rammes af en eller anden svær sygdom, som sætter dem ude af stand til at tage vare på sig selv, så skal dette ”svage og syge” menneske i gang med en længerevarende proces, for at modtage hjælp fra samfundet, siger Britta. Det er ikke let, at sikre sig, at alle relevante oplysninger kommer med, når man står i den situation. Det kan også være svært, at huske alle svar og vejledninger. Her kommer bisidderen ind, og er ”ekstra ører og hukommelse”.


Som bisidder, forklarer Britta, har man også efterhånden en del erfaring, og regulær viden om, hvordan loven har indflydelse på borgeren. Så også på den måde kan man være en hjælp - simpelthen ved, at man ved lidt om, hvad der skal oplyses, spørges om, foreslås osv. Det er ikke altid folk får den behandling, de har krav på. Det har Britta en del eksempler på.


- Desværre må jeg sige, at jeg ofte er ude for, at sagsbehandlerne ikke har kendskab nok, til det de beskæftiger sig med.
Det er bestemt ikke af ond vilje, men som sagsbehandler, skal man være inde i alle de forskellige sager, som ligger på skrivebordet foran én.


Sagerne er/kan være meget komplicerede, og kræve vidt forskellig sagsbehandling. Samtidig bliver der skåret i ressourcerne, og der vedtages nye love og skrives nye direktiver, som sagsbehandleren også skal sætte sig ind i. På den baggrund er der ikke noget at sige til, at der kan forekomme forkert sagsbehandling.


- Det ville så i andre tilfælde ikke gøre så meget, og fejlen ville være til at rette, men her drejer det sig om syge mennesker, der i forvejen er svage, så den går ikke. Så blander jeg mig, og håber på, jeg kan hjælpe med til, at få trådene redt lidt bedre ud.


Hjælpemidler
Det er klart, at sagsbehandlerne også i nogle tilfælde kan lære noget. Den enkelte borger er specialist på sine egne behov, det er dem, der har problemerne ”inde på kroppen” kan man sige. Hvis man har brug for et hjælpemiddel, ved sagsbehandleren, hvad kommunen kan tilbyde, men, det er ikke sikkert, at det er et hjælpemiddel, der passer til personen. Man kan sikre sig at den, der har behovet, på forhånd har benyttet sig af de muligheder, der er, så vedkommende ved hvilke hjælpemidler, der passer til højden og drøjden, og det er ikke altid de samme, som dem kommunen har til rådighed.


- Så må man holde fast, og ikke være tilfreds før man har fået et af de hjælpemidler der passer til én. Hvis vi kan bruge dig Kim som eksempel. Du havde brug for en GPS og elektronisk kalender. Det søget vi så om, og fik svaret ”det har jeg ingen forstand på”. Men det gør jo ikke noget, bare vi må selv. Vi fik et samarbejde op at stå, vi skal jo være medspillere ikke modspillere. Så vi tog ud på Hjælpemiddelcentralen i Odense, der er åbent hus hver torsdag fra 13–16, året rundt – stort set. Her fandt vi den rigtige GPS og da vi så præsenterede den hos kommunen fik vi bevillingen, og de havde lært noget.


Energien
På spørgsmålet om hvor hun får energien fra, til at fortsætte, svarer Britta.
- Den kommer næsten af sig selv. Det at hjælpe andre, og se hvad hjælpen betyder for dem – se hvordan de fra at være opgivende og trætte, bliver gladere og får lidt mere mod på livet – det er det hele værd, og så længe jeg kan holde til det, vil jeg blive ved. Jeg har ikke behov for anerkendelse, men der er en egen tilfredshed ved, at gøre bare en lille forskel – det er en fornøjelse.

Tilbage til Arkiv 2008
h

Aktuelt

25. marts 2018

Kallerupvej-modellen

Magasinet er en beskrivelse af dagligdagen på Kallerupvej og den meget forskellige brug, der er af lokalerne og stedet.


7. februar 2018

"Når plejeboligen nærmer sig"

Dette hæfte giver gode råd fra pårørende ægtefæller - til ægtefæller og andre nære pårørende - til mennesker med en demenssygdom


7. februar 2018

"Kom i gang i god tid"

- gode råd til demensramte og deres pårørende - fra pårørende ægtefæller


Kallerupvej

Seniorhus Odense

Alzheimerforeningen

Alzheimer-avisen på Facebook

 
  www.alzheimer-avisen.dk - Kallerupvej 58 - 5230 Odense M - Tlf. 6619 4091
Email: kallerupvej58@gmail.com